مدیر خطر و کارشناس مسئول ایمنی بیمار: خانم منشی پور
مدرک تحصیلی:کارشناس ارشد پرستاری
شرح وظایف و مسئولیت های مدیر خطر :
۱- ایجاد هماهنگی و انجام فعالیت های مدیریت خطرات احتمالی در راستای اهداف برنامه
2-تعیین خطوط گزارش دهی چارت مدیریت خطرات احتمالی و تعیین روابط بین مدیر خطرات احتمالی و سایر بخش های سازمان .
3-تعیین شرح وظایف و مسئولیت های برای رابط مدیریت خطر در هر بخش
4-بررسی و پیگیری حوادث مرتبط بابیماران
5-انجام اقدامات اصلاحی
6-حصول اطمینان از محرمانه بودن کلیه اطلاعات جمع آوری شده برای برنامه مدیریت خطرات احتمالی
شرح وظایف کمیته مدیریت خطر و ایمنی بیمار:
وجود کمیته مدیریت خطربرای اولویت بندی فعالیت ها، کاهش و یا حذف خطرات احتمالی و اتخاذ تصمیمات کاربردی در این زمینه لازم می باشد.
وظایف کمیته مدیریت خطر و ایمنی بیمار عبارتند از:
۱-بررسی کلیه گزارشات وقوع حوادث ناخواسته
۲-شناسایی خطرات هر بخش و ارزیابی درجه ریسک و تدوین استراتژی جهت کاهش/ حذف و یا انتقال خطر
۳-تعیین سیاست ها و دستورالعمل های مدیریت خطر و تجدید نظر ادواری آن
۴- نظارت بر کلیه فعالیت های خطرات احتمالی در داخل بیمارستان
شرح وظایف مسئول ایمنی بیمار:
1-همکاری در تدوین برنامه استراتژیک بیمارستان
2-هماهنگی برنامه ایمنی بیمار با مدیریت ارشد بیمارستان
3-تدوین ،اجرا و بازنگری برنامه سالیانه ایمنی بیمار در بیمارستان به منظور دستیابی به سطح یک استانداردهای بیمارستان های دوستدار ایمنی بیماربا همکاری ذینفعان
4- شرکت و همکاری فعالانه درتدوین خط مشی ها و روش های اجرایی در سازمان به منظور اشاعه ارائه خدمات بهینه
5- خودارزیابی استانداردهای الزامی بیمارستان های دوستدار ایمنی بیمار در بیمارستان
6-طراحی و برگزاری دوره های آموزشی به منظور ارتقاء درک و بصیرت کارکنان از استانداردهای الزامی بیمارستان های دوستدار ایمنی بیمار
7-بررسی فرهنگ ایمنی بیمار بر مبنای سالیانه و اقدام اصلاحی به منظور ارتقاء آن
8-شرکت در بازدیدهای مدیریتی ایمنی بیمار و پی گیری انجام اقدامات اصلاحی و بازخورد به کارکنان
9-همکاری در انجام ممیزی های بالینی و پیشنهاد موضوعات ممیزی بالینی بر اساس نتایج بازدید های مدیریتی و تحلیل ریشه ای وقایع
10-نظارت بر ایجاد و چگونگی استفاده از سیستم یادگیری و گزارش دهی اتفاقات ناخواسته در بیمارستان
11-شرکت و همکاری فعالانه با کارشناس هماهنگ کننده ایمنی بیمار و مدیریت خطر در چگونکی راهبری موضوعات تهدید کننده ایمنی بیمار
12-شرکت و همکاری فعالانه در تحلیل ریشه ای وقایع تهدیدکننده ایمنی بیمار
13-اقدام اصلاحی براساس نتایج تحلیل ریشه ای وقایع به منظور کاهش خطرات در سازمان
14-بستر سازی و ایجاد شیوه مناسب برقراری ارتباط در خصوص موضوعات مرتبط به ایمنی بیماردر داخل بیمارستان
15-نظارت بر انجام وظیفه سایر اعضای تیم ایمنی بیمار به منظور حسن اجرای وظایف